زیست شناسی یازدهم مطالب آموزشی

زجاجیه

🖍 زجاجیه یک بافت بسیار هیدراته با محتوای ۹۸ تا ۹۹٫۷ درصد آب است .
🖍تفاوت زجاجیه با اب در این است که دارای فیبرهای کلاژن با مقادیر بالای پروتئین و اسید هیالورونیک ( موکوپلی ساکارید) هست . همچنین دارای مقادیر بالای سدیم و مقدار کمتری فسفات و سدیم می باشد .
🖌موکوپلی ساکارید پلی ساكاريدهای بدون شاخه طولانی می‌باشند که از تکرار واحدهای دی‌ساکارید تولید می‌شوند و نقش كليدی در ساختمان مولكولی و عملكرد غشا سيتوپلاسمی دارند.
🖍 زجاجیه اساساٌ از ماتریکس خارج سلولی تشکیل شده است .
🖍 زجاجیه یک ماده ی ژل مانند است که در انسان فرآیند مایع شدن وابسته به سن را طی می کند .
🖍 با افزایش سن در انسان زجاجیه به تدریج از حالت ژله ای خارج و به جالت مایع تبدیل می شود به گونه ای بعد از ۴۰ سالگی مقدار ژل زجاجیه کاهش و مقدار بخش مایع آن افزایش می یابد .
🖍 در سن بین ۸ تا ۹۰ سالگی بیش از نیمی از زجاجیه مایع است .
🖌 مایع زجاجیه به طور معمول تقریباٌ فاقد سلول است .
🖌 چند سلول به نام هیالوسیت در مایع زجاجیه وجود دارد.
🖌 هیالوسیت ها منشا مغز استخوان دارند و شبیه ماکروفاژ هستند . ممکن است به عنوان فاگوسیت عمل کنند و یا به تولید اسید هیالورونیک کمک کنند که در تثبیت زجاجیه مهم است .
🖊دانش انسان از ترکیب ، ساختار زجاجیه و عملکرد های فیزیولوژیک آن نامشخص است . اما به نظر می رسد رشد و شکل چشم را در طول تکامل تنظیم می کند .
🖍 به عنوان مانعی در برابر تهاجم ، مهاجرت سلولی و انتشار ماکرومولکول های بزرگ عمل می کند . که این ممکن است به حفظ شفافیت در حفره ی زجاجیه کمک کند .
🖍هیالوسیت ها به دودمان مونوسیت/ماکروفاژ تعلق دارند و ویژگی های ماکروفاژهای بافتی دارند. آنها با عمل به عنوان تعدیل کننده سیستم ایمنی داخل چشمی و التهاب داخل چشمی، نقش مهمی در حفظ شفافیت و بدون عروقی زجاجیه ایفا می کنند.
🖌 درحالت معمول هیچ گلبول سفیدی در زجاجیه وجود ندارد اما اگر سد خونی شبکیه دچار اختلال شود ( مثلا در افراد دیابتی ) گلبول های سفید به زچاجیه دسترسی پیدا می کنند .
🖍 دو شبکه در زجاجیه مسئول ساختار ژل ان هستند : ۱) شبکه ای از فیبرهای کلاژن که موجب حفظ حالت ژل و استحکام کششی زجاجیه می شود. ۲) شبکه ای از هیالورونال که فضای بین فیبرهای کلاژن را پر می کند و فشار تورمی را برای باد کردن ژل ایجاد می کند .
🖌مقدار کل کلاژن زجاجیه در طول زندگی تغییر نمی کند بنابراین غلطت ان با رشد چشم کاهش می یابد .
🖍 پس از تولد هیچ کلاژنی در زجاجیه سنتز نمی شود .و یا مقدار خیلی کمی کلاژن ساخته می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --