زیست شناسی دوازدهم مطالب آموزشی

✅ کم خونی داسی شکل


🌲بیماری سلول داسی شکل میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در میان افرادی که اجدادشان از آفریقا آمده اند، شایع است. کشورهای مدیترانه ای مانند یونان، ترکیه و ایتالیا؛ شبه جزیره عربستان؛ هند؛ و مناطق اسپانیایی زبان در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و بخش هایی از دریای کارائیب.
🖍یک بیماری اتوزومی مغلوب است .
🖍علائم و نشانه های بیماری سلول داسی شکل معمولا در اوایل دوران کودکی شروع می شود.
🖍ویژگی های مشخصه این اختلال شامل تعداد کم گلبول های قرمز خون ( کم خونی )، عفونت های مکرر و دوره های دوره ای درد است.
🖌شدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد علائم خفیف دارند، در حالی که برخی دیگر اغلب به دلیل عوارض جدی تر در بیمارستان بستری می شوند.
🖌علائم و نشانه های بیماری سلول داسی شکل به دلیل داسی شدن گلبول های قرمز ایجاد می شود. وقتی گلبول های قرمز داسی می شوند، زودتر از موعد تجزیه می شوند که می تواند منجر به کم خونی شود.
🖊 کم خونی می تواند باعث تنگی نفس، خستگی و تاخیر در رشد و نمو در کودکان شود.
🖊تجزیه سریع گلبول های قرمز نیز ممکن است باعث زردی چشم و پوست شود که نشانه زردی است.
🖍دوره‌های دردناک زمانی رخ می‌دهند که گلبول‌های قرمز داسی شکل، که سفت و غیر قابل انعطاف هستند، در رگ‌های خونی کوچک گیر کنند.(تصویر )
🖍این دوره‌ها بافت‌ها و اندام‌ها مانند ریه‌ها، کلیه‌ها، طحال و مغز را از خون غنی از اکسیژن محروم می‌کنند و می‌توانند منجر به آسیب اندام شوند.
🖍یکی از عوارض جدی بیماری سلول داسی، فشار خون بالا در رگ های خونی است که ریه ها را تامین می کنند (فشار خون ریوی)، که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. فشار خون ریوی در حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلول داسی شکل رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --